Foto: ©Jur Kuipers.
De Margaretha Hardenbergkerk, oorspronkelijk een hervormde kerk, is een zeventiende-eeuwse kerk in Wildervank en is een rijksmonument (nr. 36883). Het gebouw staat aan de Torenstraat 108.
Als we de kerk naderen zien we een vrij fors gebouw; dit is duidelijk een kerk. Maar dan, als we het gebouw binnen treden, springen de tranen in de ogen van de liefhebber van kerkgebouwen. Op het orgel en de preekstoel na herinnert vrijwel niets meer aan het vroegere interieur van deze kerk. De kerk is nu ingericht als een cultureel centrum, het Margaretha Hardenberg Cultuurcentrum, die het gebouw nu ook in haar bezit heeft.
Foto: ©Jur Kuipers.
Margaretha Hardenbergkerk
"tot eene gedachtenis aan den eersten aanlegger dezer aanzienlijke veenstreek, wiens naam in een enkele familie en in het bloeiende dorp Wildervanck bewaard wordt". De kosten van het graveren van de gedenksteen zijn betaald door notaris De Blécourt, wiens vrouw waarschijnlijk verwant is aan A.G. Wildervanck. De notaris ligt samen met zijn vrouw, Anna Siberdina Wichers Wildervanck, begraven bij de poort aan zijde van de kerk.
Steunberen
Foto: ©Jur Kuipers.
De rijkversierde kansel
Foto: ©Jur Kuipers.
- bij Mattheüs de mens, bij Marcus de leeuw, bij Lucas de os en bij Johannes de adelaar.
Gebaseerd op een tekst uit het Oude Testament uit het visioen van Ezechiël (1:10): "…een mens … een leeuw … een rund … een arend".
Als zogenaamde vanitassymbolen zien we het doodshoofd, de zandloper en de weversspoel. Deze beduiden het kortstondige van het leven en het gestadig naderen van het stervensuur. Het woord vanitas betekent: ijdele schijn, nietigheid (vgl. Prediker 1 : 2 en 12 : 8 "IJdelheid der ijdelheden", zegt de Prediker alles is ijdelheid). Deze symbolen dateren uit de late Middeleeuwen. Korenaren en druiven dienen als eucharistisch symbool (brood en wijn). Ook deze stammen uit het einde van de Middeleeuwen.
Foto: ©Jur Kuipers.
Als zogenaamde vanitassymbolen zien we hier het doodshoofd, de zandloper en de weversspoel. Foto: ©Jur Kuipers.
Het meubilair
De kerk bezit twee opmerkelijke Lodewijk XV banken met fijn rocaille-ornament oftewel siertrossen. Deze banken dateren uit de tweede helft van de 17e eeuw. Foto: ©Jur Kuipers.
De kerk bezit twee opmerkelijke Lodewijk XV banken met fijn rocaille-ornament oftewel siertrossen. Deze banken dateren uit de tweede helft van de 17e eeuw. Foto: ©Jur Kuipers.
De kerk bezit twee opmerkelijke Lodewijk XV banken met fijn rocaille-ornament oftewel siertrossen. Deze banken dateren uit de tweede helft van de 17e eeuw. Foto: ©Jur Kuipers.
De restauratie van 1959 tot 1962 In de periode van 1959 tot 1962 vindt een eerste restauratie plaats. Deze restauratie is mogelijk geworden, dankzij de medewerking van de bevolking van Wildervank.
De zitbanken worden verwijderd en vervangen door stoelen met biezen zittingen. Ook worden de lambriseringen afgebroken.
De inrichting bij de restauratie
Predikanten Nederlands Hervormde Kerk te Wildervank 'Daargesteld in MDCCCXXXV, bekostigd uit de Wildervankster vallaatskas. Dit uurwerk is bij de restauratiewerkzaamheden in 1959 opnieuw tevoorschijn gekomen. Vanzelfsprekend is men in vroegere tijden meer aangewezen op het uurwerk voor het tijdloze dan heden ten dage het geval is. Daarom is het zaak dat het uurwerk de juiste tijd aangeeft. Zo weten we dat in 1865 aan de heer S. A. Troost is opgedragen driemaal per week naar het gemeentehuis van Wildervank te gaan, om daar de 'middelbare tijd' op te nemen, teneinde het uurwerk van de Wildervankster kerktoren daar naar te regelen. De middelbare tijd is de tijd, zoals die bij het telegraafkantoor te Veendam in die tijd wordt aangegeven.
Bovenstaande gedenksteen van Adriaan Geerts Wildervanck bevindt zich in een aan de buitenkant van de kerk in een (uitbouw) buitenmuur. Foto: ©Jur Kuipers.
Grafzerk van Adriaan Geerts Wildervanck
Grafzerk van de eerste predikant Ds. Omius Oomkens, overleden 29 januari 1753. Foto: ©Jur Kuipers.
Grafzerk van ds. Omius Oomkes DS. OMIUS OOMKENS, EERSTE PREDIKANT IN DEESE KERKE, HEEFT DE EERSTE PREDIKATIE HIERIN GEDAAN ANNO 1687, DEN 17 JULY, IS GESTORVEN DEN 29 JANN. 1753 IN 'T 89STE JAAR SYNS OUDERDOMS.
Grafzerk van de echtgenote van O. Oomkes, overleden op 86-jarige leeftijd, 8 juni 1748. Foto: ©Jur Kuipers.
Grafzerk van de echtgenote van ds. O. Oomkes
Op 31 december 2006 gehouden en na het samengaan van de hervormde gemeente en gereformeerde kerk wordt in 2007 het beheer van het gebouw overgedragen aan de 'Stichting Wildervanck-Wildervank'.
Op deze foto is duidelijk zichtbaar dat we hier niet meer kunnen spreken van een 'echt' kerkinterieur. Het gebouw wordt nu door het Margaretha Hardenberg Cultuurcentrum gebruikt en niet meer als kerk. Foto: ©Jur Kuipers.
Verkorte geschiedenis van de Nederlands Hervormde herk te Wildervank De Nederlands Hervormde Kerk te Wildervank is een grote kruiskerk, welke in 1687 gebouwd is als zaalkerk, later met driezijdig gesloten koor en een toren. Het is gesticht door de Stad Groningen, eigenares van de Veenkoloniën. Zoals bij andere Veenkoloniale kerken het geval is laat men zich bij de bouw inspireren door de Protestantse kerkelijke architectuur in het westen van het land.
Voor Wildervank lijkt de nieuwe kerk van Haarlem de inspiratiebron te zijn geweest; een ontwerp van Jacob van Campen.
Het gebouw dat in Wildervank verrijst, krijgt het grondplan van een éénbeukige kerk met een driezijdige sluiting aan de oostzijde en een lage deels ingebouwde toren aan de westzijde, uitgewerkte steunberen verdelen de muren aan de buitenzijde in traveeën waarin zich telkens een rondboogvenster bevindt.
Tussen 1737 en 1776 heeft Jan Uniken deze functie geregeld vervuld Daarnaast is Uniken vele jaren diaken en kerkvoogd van de Wildervankster Kerk, waarbij de bevoegdheden van zijn verschillende functie 's wel eens door elkaar hebben gelopen.
Na het overlijden van Ds. Sluiter, in 1765, wordt niet direct een nieuwe predikant beroepen. Een tweetal ouderlingen, Haje Addekes en Jan Hajes, mobiliseren in april 1766 een deel van de gemeente om de Dijkrlchters,
De Dijkrichters worden zelf zo in het nauw gedreven, dat zij zich met wapens hebben moeten verdedigen. Het lijkt er op, dat Uniken de gemoederen tot bedaren heeft kunnen brengen en hij Ds. Janssonius van Veendam heeft gevraagd, de zaak voor de klassikale vergadering van het Oldambt te brengen.
De classis draagt Janssonius op te bemiddelen, hetgeen uiteindelijk resulteert in de beroeping, in 1767, van Ds. H. W. van der Pol.
De toren van de kerk krijgt in 1834 een achtkantig opzetstuk, overgaand in een open, houten lantaarn met uivormige spits.
Op deze foto is duidelijk zichtbaar dat we hier niet meer kunnen spreken van een 'echt' kerkinterieur. Het gebouw wordt nu door het Margaretha Hardenberg Cultuurcentrum gebruikt en niet meer als kerk. Foto: ©Jur Kuipers.
Bijzonderheden in het kerkinterieur
Het reglement van het Waterschap "Wildervankster Participanten Verlaat" beschrijft in 1905: vastgesteld bij besluit van de Staten der Provincie Groningen, dat in art. 41, onderhoud Kunstwerken en gebouwen, punt 15, het onderhoud van de kerktoren met uurwerk te Wildervank.
Bovenstaande beschrijving is een verzameling van gegevens uit boeken over monumenten in Wildervank en uit documenten van het Waterschap "Wildervankster Participanten Verlaat", publicaties: uit de archieven van de families 's Heres, Diddens en Uniken, (1683-1865) archivalia van leden van de familie Uniken te Wildervank (1713-1825) en het Rijksarchief verzameld door: B.A. Leffers (ca. vijfien jaar lang de huisaannemer van het Waterschap "Wildervankster Participanten Verlaat", waarna fusie tot Waterschap "Reiderzijlvest", later "Dollardzijlvest".
Geconcludeerd kan worden -Dat eind 1800 en begin 1900 hierin verandering is gekomen, als J. de Juis Brouwer en later Hergen T. Sehuringa voorzitter worden (tevens bestuurders in de geref. kerk). - Ook latere voorzitters en bestuursleden zijn niet meer van hervormde huize of zijn niet meer praktiserend. - Het enige wat nu nog herinnert aan de verbondenheid van die tijd is het gedenkbord boven de noordelijke (binnenzijde) ingang van de kerk.
Het orgelfront is voorzien van kroonlijsten in Veenkoloniale stijl, die ook voorkomen aan de in die tijd gebouwde (verbouwde) boerderijen aan Ooster- en Westerdiep, bijvoorbeeld aan de boerderij (Rijksmonument) Bareveldkade 5 (dakgoot- en frieskroonlijsten). Foto: ©Jur Kuipers.
Meer lezen: Het Meijerorgel in de Margaretha Hardenbergkerk
|
||||||||||||
|