Na het opheffen van de lijn heeft de provincie het beheer gekregen over de gebouwen en de gronden van de lijn. Vanaf 1950 worden alle lijnen opgebroken. Over delen van het tracé zijn wegen verbreed, fietspaden aangelegd of wordt de grond toegevoegd aan de berm. Van Winschoten naar Blijham is over het tracé van de voormalige trambaan in 1953 een betonnen fietspad aangelegd.
Het stationsgebouw aan de Winschoterweg is aangepast voor het gebruik als woning en met de tuin verhuurd.
De ruimte waar de technische voorzieningen aanwezig zijn (watertank e.d.) zijn afgebroken. De provincie heeft later een zoutopslag bak op het terrein gebouwd. Hierin wordt het wegenstrooizout opgeslagen en in de winterperiode gebruikt.
Na ingebruikname van andere steunpunten voor het onderhoud van de provinciale wegen, is het gebruik van de zoutopslag beëindigd. De provincie heeft het hele complex verkocht. Sindsdien is het een particuliere woning. De huidige bewoonster is mevrouw Bos-Bultena. De voormalige zoutbak is verbouwd tot garage.
Voor zover bekend heeft de stoomtam halteplaatsen gehad, waarbij ook de mogelijkheid aanwezig is om binnen te wachten. Bij de Winschoterhoogebrug is dit bij het café van T. van Duinen, bij de brug. In het centrum van Blijham hotel Vrieze en café Brio. In Wedderveer zijn de cafés Heising en Hazelhoff (Speelman) halteplaatsen.
Ook is er een halteplaats tegenover het oude tolhuis op de hoek Winschoterweg – Turfweg. Nu sluit de Turfweg daar aan op de rotonde. Door het aanbrengen van een wissel, wordt hier de mogelijkheid geboden om landbouwartikelen te laden en te lossen. De lijn richting Bellingwolde heeft een halteplaats bij hotel Ceres tegenover de kerk.
Afb. links:
Kaart van de Stroomtramweg Maatschappij Oostelijk Groningen.
Klik op de kaart voor een paginagrote afbeelding.
Stopplaatsen vaste en ‘op verzoek’ vanaf de Louwdijk tot Veele:
Uitspanning café Heising
Uitspanning café Hazelhoff
Oerdeweg
Onstwedderweg – Hier ook rangeerterrein laden/lossen
Hotel/café/restaurant ‘Buenos Aires’
Hotel/café/restaurant ‘Westerwolde’
Tegenover Lageweg
Café ‘de Hongerige Wolf’
Sporen in het landschap
Op meerdere plaatsen is nog het trambaan tracé te herkennen.
Restauratie
Zaterdagmorgen 14 juli 2012 in alle vroegte is een wagon van 'Ol Graitje' in Wedde vervoerd naar een plek waar hij zal worden gerestaureerd. Naar aanleiding van de vermelding van de vondst op Realsite fotoblog komt de bal aan het rollen en is de werkgroep die zich bezig houdt met de historie van deze spoorbaan in actie gekomen. Voordat de wagon kan worden geborgen moest eerst nog het nodige zaagwerk worden verricht, omdat zich in de loop der jaren een boom zijn weg heeft gezocht door de wagon.
Materieel
Het materieel van OG is zeer modern op het moment van indienststelling. De stoomlocomotieven van het type ‘Verhoop’ en de vierassige Beijnes-rijtuigen behoren tot het beste wat de industrie te bieden heeft. Doordat de trambaan op ouderwetse en te goedkope wijze is aangelegd zodat snel rijden nooit mogelijk is, heeft dit materieel nooit kunnen bewijzen waartoe het in staat is geweest.
Locomotieven
De aanschaf van de locomotieven gaat moeizaam, want wegens de Eerste Wereldoorlog kan de Duitse industrie niet op tijd leveren. OG schaft in deze tijd daarom eerst 14 gebruikte exemplaren aan. Het gaat om:
nrs. 1-4: Hanomag (1889 en 1891, ex NmTM)
nrs. 5-8: Machinefabriek Breda (1897, ex RTM, 'tentoonstellingstype')
nrs. 9-10: Henschel und Sohn (2 aannemerslocs, ex Ibelings & Huisman)
nrs. 11-14: Machinefabriek Breda (1906, ex TBC).
Na de oorlog worden 10 nieuwe locomotieven aangeschaft:
nrs. 15-24: Linke-Hofmann (1922-23, model 'Verhoop').
Hierna worden de locomotieven 1-4 verkocht aan de Stoomtram Maas en Waal en de aannemerslocs 9 en 10 aan de Tramweg-Maatschappij ‘De Meijerij’. De 5-8 worden gesloopt. De dienst wordt voortaan dus uitgevoerd met de locomotieven 11-14 en 15-24.
Rijtuigen
Ook de levering van de rijtuigen verloopt stroef, zodat OG in het begin genoodzaakt is rijtuigen te huren van Oldambt-Pekela en de DSM.
De volgende personenrijtuigen worden nieuw in dienst gesteld
BC21-28: Beijnes (1915-17, 2e en 3e klasse)
C41-42: Beijnes (1916, alleen 3e klasse)
BC29-32: Linke-Hofmann (1923, 2e en 3e klasse en een bagageruimte, die de ‘zwien'nbak’ wordt genoemd).
Goederenmaterieel
De 3 postbagagewagens PD 61-63 komen van Beijnes, maar het meeste nieuw aangeschafte goederenmaterieel komt in het begin van Pennock, later ook van andere fabrieken, zoals La Brugeoise.
In voorbereiding: Slechte werkomstandigheden bij de tram Oldambt-Pekela
|
Bronnen en referenties:
01. Deels oorspronkelijk geplaatst als een artikel op de website van de ‘Werkgroep Streekhistorie Bellingwedde’.
02. Wikipedia.
03. Met dank aan Bé Sebens, Beerta, 19 augustus 2014. Hij heeft van 1952 tot 1975 in Beerta gewoond, eerst aan de Hoofdstraat waar zijn ouders een garagebedrijf hadden, later in de Schoolstraat. Daarna heeft hij 18 jaar in Winschoten gewoond en sinds 1992 woont hij weer in Beerta.
|
Deze pagina maakt deel uit van www.nazatendevries.nl. Aan bovenstaande tekst is de uiterste zorgvuldigheid besteed. Desondanks kunnen er best fouten voorkomen. Constateer je fouten en/of heb je vragen, correcties, aanvullingen......... geef die dan even aan mij door via mijn E-mail adres (zie rode balk boven). Wij hebben ons uiterste best gedaan om de auteurs van teksten/citaten en copyrightbepalingen van afbeeldingen te achterhalen. Mocht je rechthebbende zijn en hierover vragen of opmerkingen hebben, neem dan contact op via e-mail. Lees ook de 'Disclaimer' en 'Privacy' voor méér informatie en laat ook eens een bericht achter in het Gastenboek, dan weet ik waarvoor ik het doe.
|
Hoogeveen, 23 november 2013.
Revisie: 7 oktober 2014.
Revisie: 16 april 2014.
Revisie: 23 maart 2024.
Samenstelling: © Harm Hillinga. |
|
|
↑ Top |
|
|