De kerkeraadsvergadering van 20 juni 1721
Op deze foto van de kerk van Oterdum is deze nog in gebruik. De maker van de foto is niet bekend, deze is afkomstig uit de verzameling van de webmaster. Het is mogelijk een ansichtkaart geweest.
Op 20 juni 1721 wordt een bijzondere kerkeraadsvergadering in Oterdum gehouden, waarbij de pastor van Farmsum, H. Thermoij, de beide ouderlingen E. Claes Jansen en E. Reint Simons, alsmede E. Jannes Popkens, boekhouder van de 'arme goederen' aanwezig zijn. Afwezig is diaken E. Jan Reerts. In deze vergadering worden de dames Hille Gosens, en Rikste Geertster ter verantwoording geroepen omdat ze zich schuldig zouden hebben gemaakt aan 'opschudding, aanstoot en liefdoze opmerkingen'. Een en ander zou niet alleen bij gerucht naar buiten zijn gekomen, maar ook enkele ledematen zouden dit gehoord hebben uit de mond van beide dames zelf. Onderstaand het orignele verslag uit het Register der Ledematen van Oterdum. Dat de pastor van Farmsum er bij vertegenwoordigd is en niet die van Oterdum, ligt in het feit dat Oterdum op dat tijdstip niet zelf beschikt over een pastor (dominee).
'Dese Consistoriale vergadering is gehouden ten daege der
Proefpredicatie, wanneer nevens de pastor van Farmsum H. Thermoij.
De beide ouderlingen namentlijk de E. Claes Jansen , de E. Reint Simons,
Ende de E. Jannes Popkes boekhouder der arme goederen present waeren
Manquerende alleen de E. Jan Reerts als diaken.
Met den gebede dese Consistoriale vergaederinge geopent sijnde, heeft
dese vorengen pastor openinge gedaen van het gene, niet alleen dat
dnus M. Croons pastor tot Heveskes, maar ook van ’t gene hem in ’t besonder
in visitatione voorgekomen was; naementlijk, hoe hem bij nae van een
ijder, in het kerkdorp wonende, voorgehouden was, dat van een en ander
persoon door lightvaerdige veroordelinge van haere Evennaesten, ende
liefdeloose uijtdruckingen, een besondere aenstoot, en opschuddinge in dese
Gemeijnte was veroorsaekt, en wel in specio, dat sigh daeraen schuldigh
gemaekt hadden eenen Hille Gosens, ende eenen Rikste Geerts, het
welke de meeste ledematen seijden gerughts wijse gehoort te hebben
dogh eenioge weijnigen betuijghden sulks uijt den monde van die twee
genoemde vrouwens selfs gehoort te hebben, en wel so, dat sij het in’ t
particulier, en onder vier ogen (als men seght) tegen haer gesproken
hadden, naementlijk dat se eeuwigh verdoemt waeren, en op het kantje
van de helle gingen, en dat het so ook met de meeste Ledemaeten van
de Gemeijnte tot Oterdum gestelt waer, omdat se naementlijk de
tekenen van de wedergeboorte niet en hadden; om welke redenen
den pastor van Farmsum ook dese Hille Gosens ende Rikste Geerts geciteert hadde om voor dese vergaederinge te verschijnen, ende
verantwoordinge van dit haer stout en onchristelijk bestaen te des
te meer omdat dese opschuddinge ter oiren van het Eerw: Classis van
Appingedam gehouden sijnde, door een Classicale acte in dato den 18
Junius 1721 (dit ook voor gelesen wierde) geauctoriseert hadde om op dese
saeke sigh naukeurigh te informeren, en nae bevindinge van dien te doen
uijt naeme van ’t Eerw: Classis ’t gene tot wegheninge van ergernisse
herstellige van Christelijke liefde nodigh en dienstig soude wesen.
Art: 3. Hille Gosens ende Rikste Geerts voor dese vergaderinge verschenen
sijnde, is haer beijden voorgehouden dat gene waer van sij beschuldight
wierden, en in de vorige art: vermelt is; waer op sij antwoorden sulks
alles enkele onwaerheden te sijn, als die sigh noijt aen diergelijks
taele hadden schuldigh gemaekt, en dat sij wenschten te weeten wie dat
haere beschuldighers waeren, die immer ook hier behoorden tegenwoordigh
te sijn.
Art: 4. Hierop voerde haer de pastor van Farmsum tegemoed, dat se uit
gemeen hier van beschuldight wierden van alle de ledemaeten in het
kerkdorp gerughtswijse, en wel besonder van eenige weijnigen, als
tegenwelke sij sulks mondelingh, dogh onder vier ogen geseght hadden,
dat het daerom onnodigh waer die alle hier te doen Compareeren; dat
hij als predicant, die de visitatie gedaen hadde, en tegen welke sulks
geklaeght waer, hier in gelove meriteerde; dat sij eens in haere eijgene
Consciëntie souden hebben in te treden , en herdenken, of sij niet op een
melkpadt, of in het land tegen dese of gene, so een ongesoute taele
gevoert hadden, en dat die haer als dan genoegh soude overtuigen; eijndelijk,
dat het gansch niet dienstigh waer, die weijnighe te noemen tegen
welke sij so een taele gevoert hadden, dewijle sij het ( als onder vier
ogen geschied) dogh souden logenen, tot kijvagie, en mogelijk eenen
doodelijken sont tegens de selven souden vervallen, en so soude de
laeste ergernisse nogh erger wesen, dan de eerste.
Art: 5. Dit alles in ernstige overweginge genomen sijnde, en bevindende dat er
geen overtuigende bewijsen konden gevonden worden , schoon men eghter seer
wel bespeuren konde, dat de beschuldigden niet geheel onschuldig waeren,
is goedgevonden, dat men haer eenige vraeghstucken soude voorstellen
welke sij in Consciëntie, en als voor Gods aengesighte in tegenwoordigheijd
van dese vergaederinge souden hebben te beantwoorden, het welke
so sij gewillig deeden, souden sij versoght worden te gaen tot den taefel
des Heeren, met bedreijginge, dat so sij int toekomstige van diergelijke beschuldigingen, als desen konden overtuight worden, men als dan
op eene gehele andere wijse kerkelijk met haer soude handelen, welke
haer mogelijk niet aengenaem soude sijn.
Art: 6. Dit dan de opgen: voorgestelt sijnde, seijden sij beijden bereijd te wesen
om de vraeghstucken aen te horen, ende so als geseijd, te beantwoorden.
Art: 7. Hierop dan wierde van den Pr. van Farmsum, aen Hille Gosens,
ende Rikste Geerts gevraeght.
1) of sij de boeken van het O. en N.T.
niet erkenden voor het suijvere en waere Woord Gods.
2) of sij dat woord
niet als den eenigen regel des geloofs en leven erkenden, en aennamen,
3) of de leere, die Conform dit woord in de waere gereformeerde kerken,
en selfs in dese kerke van Oterdum, waer van sij selfs Ledemaeten waeren
geleert word, niet erkenden als een leere der waerheijd, die nae de Godzaligheijd is, en andere leeringen, die daer niet mede overeenquamen, van
herten verfoeijden, en tegelijk voornemens waere bij dese van haer
eenmael aengenomene suijvere leere ten eijnde haeres levens te vol
harden,
4) in ’t besonder, of sij ook geloofden, dat al die genen, die dendage, uijre, en wijse van haere wedergeboorte niet wisten aen te tonen
geen waere wedergeborenen en waeren, en dat het haer soude vrijstaen
de sulken, die de vermeijnde tekenen van wedergeboorte niet en
hadden, te veroordelen en te verdoemen.
5) eijndelijk, of sij niet en beloofde
sigh te sullen onthouden van het veroordelen en verdoemen van haere
evennaesten, en haer naukeurigh in ’t toekomstige waghten van alle
liefdeloosheijd en ergernisse te betonen en te geven aen deselven.
Art: 8. Al het welke stukswijse so van meergen beantwoord wierde, dat
dese vergaederinge daer genoegen in vond; waer op den pr: haer
beijde dan genodight hebbende tot het gebruijk van de H: Bond. Zegelen
haer met eenen ernstige vermaende, sigh voor het toekomstige voorsightigh te draegen, wel mogende versekert sijn, dat so diergelijke
beschuldigingen, als dese, haer souden komen bewesen worden, men dan
tot haer leetwesen op eenen gehele andere kerkelijke maniere met
haer soude moeten handelen; en dat sij ook niet hadden te denken,
dat dit alles van hem als predicant, die de visitatie en proefpredicatie
gedaen hadde, in ’t particulier om dese of gene reden geschied, maer dat
sulks van hem Pr: voornt: verrightet wierde als speciael daer toe van
het Eerw: Classis van Appingedam gevolmaghtight, om alle verdere
onlusten in dese Gemeijjnte voor te komen so verre mogelijk is, en tot
bewijs van sulks wierde haer de Classicale volmaght voorgelesen.
Dit nu alles verright, en door Gods genade niets van belangh verders
voorgekomen sijnde, is dese vergaederinge met hertelijke dank
segginge tot God gescheijden.
H. Thermoij ….. in Farmsum
'
Noten, bronnen en referenties:
Uit: 'Ledematenregister Oterdum'. Uittreksel uit 'Kerckelijke en Consistoriale Acten'.
www.lidmatengroningen.nl.
Deze pagina maakt deel uit van www.nazatendevries.nl. Aan bovenstaande tekst is de uiterste zorgvuldigheid besteed. Desondanks kunnen er best fouten voorkomen. Constateer je fouten en/of heb je vragen, correcties, aanvullingen......... geef die dan even aan mij door via mijn E-mail adres (zie rode balk boven). Wij hebben ons uiterste best gedaan om de auteurs van teksten/citaten en copyrightbepalingen van afbeeldingen te achterhalen. Mocht je rechthebbende zijn en hierover vragen of opmerkingen hebben, neem dan contact op via e-mail. Lees ook de 'Disclaimer' en 'Privacy' voor méér informatie en laat ook eens een bericht achter in het Gastenboek, dan weet ik waarvoor ik het doe. |
Hoogeveen, 2 augustus 2017.
Revisie: 19 april 2024.
Samenstelling: © Harm Hillinga.
|
|
|
↑ Top |
|